Ink är ett plattforms-pusselspel som är väldigt färgglatt. Du spelar som en liten vit ruta som försöker ta sig till en mångfärgad ruta. Enkelt, eller hur? Problemet är att du inte kan se plattformarna du kan stå på.
Vilken tur att den vita rutan lämnar ett spår av färger efter sig.
Efter ett tag kommer du till nivåer där den mångfärgade rutan bara är en ram. Där behöver du hoppa på enfärgade block som rör sig på plattformar på nivån innan ramen blir fylld och du kan klara nivån. Du behöver vara säker på att du landar ovanpå blocken, för de fungerar som fiender och om de träffar dig istället för tvärtom börjar nivån om, men med alla färgfläckar kvar.
Ytterligare lite senare kan du inte se den mångfärgade rutan/ramen när du börjar nivån. Det innebär att du kommit till nivåer som scrollar och behöver lista ut om du ska uppåt eller neråt eller i sidled, men hur gör du det om du bara lämnar färgspår när du går på en plattform?
Det går att skvätta färg omkring sig genom att dubbelhoppa, och om någon av dropparna träffar en plattform så blir det en färgfläck. Du kan också chansa vilt, för om du lämnar nivån genom att antingen springa ut från skärmen eller ramla i ett hål så exploderar den vita rutan och skvätter marginellt mer färg än om du dubbelhoppar.
Just det, du kan hoppa på väggar också, och om du hänger kvar mot väggen glider du och lämnar ett färgspår på väggen.
Det är ett spel med väldigt enkla kontroller och enkla nivåer som det inte finns så mycket att säga om, men det är fullt av färg och svårt att lägga ifrån sig. I sin enkelhet är det ändå fängslande.